Pelityyppi:
Seikkailu- ja roolipelit Julkaisija/kehittäjä: Sega / Gas Powered Games Kotisivut: http://: www.gaspowered.com Laitteistovaatimukset: Windows® XP/Vista, 2,6 GHz prosessori, 512 Mt muistia, 128 Mt:n näytönohjain Testattu: Athlon 3500+, 1 Gt muistia, GeForce 8500GT 512 Mt Arvosteluversio: Myyntiversio Muut alustat: - Klikkaa ja tarkista tämän pelin hinta Vertaa.fi:ssä! |
||
Chris Taylor loi maineensa järjettömän suositulla reaaliaikastrategialla nimeltä Total Annihilation. Sitten tuli Dungeon Siege, joka oli ihan hauska toimintaputki roolipelimaustein. Nyt luolasto on siirretty avaruuteen, mutta muuten meininki on hyvin samanlaista. Kuten näissä scifi-peleissä aina, meillä on yksi jäyhä - mutta tunnollinen - avaruusmariini, vastassaan piikikkäät avaruuden tunkeilijat. Temmellyskenttänä on ainoa maan tuhosta pakoon päässyt asutusalus ja pelissä tietenkin koko ihmiskunnan tulevaisuus. Kliseisyys jatkuu juonen kuljetuksessa. Useimmat matkakumppanit löytyvät kuolleina, eivätkä ne pari elossa löytyvääkään juuri juttele. Tunnelmaa luodaan sieltä täältä löytyvillä äänitteillä, jotka lähinnä ovat sitä epätoivoista valitusta ja kitinää. Toimintarävellys
Yksi pelaajan aseista on tehokas teknomiekka, joten myös lähitaisteluun voi mennä. Arsenaalista löytyy erikoistaitoja, jotka ovat vahinkopainotteisia eivätkä kovin mielenkiintoisia. Ympäristön suurin koukku ovat räjähtelevät jutut. Kuten aina, avaruusalus on täynnä tynnyreitä, kanistereita ja kaasupulloja, jotka räjähtävät, jos niitä mulkaiseekin pahasti. Space Siegessä ne kuitenkin ovat irtonaisia, ja näitä IED-välineitä voi yrittää kasata tai potkiskella vihollisten tielle. Kun ampuu kaasupulloa, se lähtee kuin raketti ennen räjähtämistään. Kyseessä on kuitenkin lähinnä kikkailu eikä merkittävä taktinen seikka.
Kunto palautuu joka kentästä löytyvissä tallennuspisteissä, jos ensiapulaatikot loppuvat kesken. Nahkaansa todella arvostava turvautuu sankarin mukaan liittyvään Harvey-robottiin, jonka voi komentaa eteen vetämään tulta puoleensa. Harvey on ainoa aktiivinen apumies, sillä Space Siegessä ei suurta sotilasjoukkoa saa mukaansa. Matalan puun oksilla
Laatikoista ja vihollisista saa yleispäteviä päivitysosia, joilla voi ostaa itselleen, aseisiin tai Harveylle päivitystä. Myös päivitykset ovat melko mielikuvituksettomia, tyyliin kaksi prosenttia lisää kriittisen iskun mahdollisuutta. Kykypuu koostuu kahdesta osasta, henkilökohtaisesta ja robotteja parantavasta. Kolmisenkymmentä taitoa ei ole kovin paljon eivätkä luvassa olevat taidotkaan ole mitenkään mielikuvitusta kiihottavia. Mitään hahmon tasoja ei ole, vaan taitopisteitä jaetaan tavoitteiden saavuttamisesta. Kykypuuhun liittyykin pelin kantavaksi voimaksi tarkoitettu koukku, eli kyberisaatio. Matkan varrella mukaan tarttuu parannusosia kybersilmästä kyberneettiseen selkärankaan ja aivoihin. Pelaaja voi valita, haluaako hän asennuttaa nämä osat. Bonuksia tulee, mutta ihmisyys menee. Useimmat kykypuun taidoista vaativat tiettyjä kyberosia, mutta loppupäässä on pari supertaitoa, joita varten tarvitaan korkeaa ihmisyyttä. Minimalismin tappio
Ylimääräisenä haittana kartta ei ota huomioon korkeuseroja, joten koskaan ei tiedä, onko seuraava tavoite kulman takana vai kolme kerrosta alaspäin. Peli ei ole erityisen haastava, sillä jos kuolo korjaa, palautuu edelliseen tallennuspisteeseen ja jo lahdatut monsterit pysyvät kuolleina. Hengissä pysytteleminen on siis pikemminkin ylimääräinen haaste kuin edellytys pelissä etenemiselle.
Ja siinä onkin Space Siegen syvin olemus ja suurin vika. Se on tylsä ja hengetön peli, joka ei sisällä oikeastaan mitään, miksi sitä pitäisi pelata. Ellei nyt sellaiseksi lasketa halua tietää, miltä hahmo näyttää täysin kyberneettisenä. Panu "Ego" Alku... puhuisi mieluummin hahmomanagerointipeleistä kuin roolipeleistä. |
Kommentit